FAQ

Dan (rank)
Image via Wikipedia

FAQ – Veel gestelde vragen

Waarom?

Waarom een coöperatie voor zelfstandige IT-professionals?

Als zelfstandig IT-professional zijn er veel boeiende klussen waar je niet makkelijk voor in aanmerking komt. De redenen hiervoor lopen uiteen van beschikbare kennis (van de IT-professional), omvang van de opdracht (IT-er, klant), vertrouwensbasis (klant). Samen sta je sterker en ben je voor de klant een betrouwbaardere zakenpartner.

Waarom de rechtsvorm coöperatie?

De coöperatie is een mooie rechtsvorm voor het verenigen van zelfstandigen. Wat ons aanspreekt in de coöperatie is de democratische structuur en het feit dat iedereen als zelfstandig ondernemer lid kan worden en ook zelfstandig ondernemer blijft. Bij een maatschap moet bij elke nieuwe of vertrekkende maat de maatschapovereenkomst worden aangepast; bij een vereniging kunnen eventuele financiële verliezen op de leden worden verhaald; bij een BV dreigt gauw het risico van een al dan niet verkapt dienstverband, met gevolgen voor zelfstandigheid en sociale verzekeringspremies. Kortom: wij kiezen voor een coöperatie!

Raak ik mijn zelfstandigheid kwijt?

Nee, je blijft zelfstandig ondernemer. Werkzaamheden worden gesplitst in afzonderlijke opdrachten, waarvoor een contract opgemaakt wordt. We maken duidelijke afspraken, over tijd, geld en resultaat. (Fixed time, fixed price, fixed quality). De deelnemer en de klant weten precies waar ze aan toe zijn.

Waarvoor?

Wat biedt coöp-it op het vlak van persoonlijke ontwikkeling?

Een zelfstandig ondernemer weet als geen ander hoe belangrijk het is zijn eigen ontwikkeling en opleiding op peil te houden. Als coöperatie kunnen we dat stimuleren door afspraken te maken met opleidingsinstituten over kortingen. Daarnaast bekijken we in hoeverre we van onze leden gaan vragen of eisen om zich aan te sluiten bij, bijvoorbeeld, een vereniging als de VRI (vereniging voor registerinformatici). Deze vereniging controleert bij aanvang van het lidmaatschap (de registratie) de vakbekwaamheid en het opleidingsniveau van het aspirant-lid. Tevens is er een programma van permanente educatie waaraan leden moeten voldoen om hun registratie te kunnen behouden. Aansluiten bij een bestaand mechanisme biedt herkenbaarheid voor de markt. Verder zijn wij aan het onderzoeken op welke wijze wij desgewenst invulling kunnen geven aan mogelijkheden voor reflectie (klankbord/sparringpartners), intervisie en coaching.

Wat biedt de coöp-it een startende ondernemer?

Op termijn willen wij zeker ook gaan kijken in hoeverre wij startende ondernemers met extra ondersteuning kunnen helpen. Hier zou tijdelijk een iets hogere procentuele afdracht tegenover moeten staan. Als coöperatie kun je deze groep dan wel een springplank bieden. Misschien dat op die wijze voor een deel van de 15.000 werkloze ICT-ers (waaronder 4500 met een HBO- of WO- opleiding) perspectief geboden kan worden. Ook “deeltijd-zelfstandigen” zijn van harte welkom.

Voordelen

Wat zijn voordelen voor DE deelnemer?

De coöperatie biedt een koepel, waardoor de zelfstandige ondernemer sterker staat in de markt. Klanten zijn vaak huiverig om een ZZP’er (Zelfstandige Zonder Personeel) in te huren, omdat eventuele follow-up of opvang bij vakanties en ziekte een probleem kan zijn. De klant voelt zich dan te afhankelijk van één individu. Ook vraagt een klus regelmatig om meerdere specialismen. Een klant gaat dan liever in zee met één aanbieder die alles kan leveren dan met enkele zelfstandigen.
Als lid van een coöperatie sta je als zelfstandige in dergelijke situaties simpelweg sterker, waardoor je meer kansen creëert. Daarnaast kom je als zelfstandige in je zoektocht naar opdrachten ook regelmatig opdrachten tegen die je zelf net niet in kunt vullen. Als je die opdrachten binnen de coöperatie uitzet, in de wetenschap dat andere leden van de coöperatie dat ook doen, kun je elkaar de bal toespelen. Één plus één wordt zo dus meer dan twee.

Wat zijn voordelen voor DE klant?

Ten opzichte van een zelfstandige krijgt de klant bij de coöperatie meer zekerheid. Natuurlijk blijft de klant in zekere mate afhankelijk van diegene die de klus uitvoert, maar dat is ook zo wanneer een “grote automatiseerder” wordt ingeschakeld. De coöperatie kan desgewenst bij ziekte of andere omstandigheden een vervanger zoeken voor de klant. Ten opzichte van een “grote automatiseerder” biedt de coöperatie de klant het voordeel van een scherpe prijs en korte (communicatie)lijnen. Coöp-it houdt de overheadkosten zeer laag. Uitgebreide managementlagen, dure kantoorgebouwen en aandeelhouders ontbreken, wat de kosten sterk drukt.

Zijn er nog meer voordelen?

Voor de deelnemers werken wij aan een benefit-programma van kortingen op producten en diensten voor zelfstandig ondernemers, zodat een deel van de bijdrage al op heel korte termijn kan worden terugverdiend. Hierbij valt te denken aan kortingen op verzekeringen (voor bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen, maar ook diverse schadeverzekeringen zoals ziektekosten, auto, inboedel), opleidingen, brandstofpas, leaseauto’s, computers (Paradigit), etc. De coöperatie zelf heeft geen winstoogmerk. Als er voldoende werkkapitaal is, kan overwinst verdeeld worden onder de deelnemers of gebruikt worden voor productontwikkeling, waarvan de resultaten ook weer alle deelnemers ten goede komen.

Kosten

Wat kost een lidmaatschap?

De kosten van een lidmaatschap bestaan uit een paar onderdelen:

  • inschrijfgeld: eenmalig € 200,=;
  • een jaarlijkse bijdrage van € 250,= en
  • een omzetafhankelijke bijdrage, in de ordegrootte van 12% van de omzet of een vaste jaarbijdrage in de ordegrootte van € 7000,=

Mocht in enig jaar vanuit deze bijdragen een overschot ontstaan, dan wordt in overleg met de leden een regeling voor de verdeling van de winst vastgesteld. De tarieven zijn in onderling overleg tot stand gekomen en kunnen jaarlijks aangepast worden.

Hoe?

Hoe word ik lid, hoe meld ik me aan?

Je wordt lid van de coöperatie door ons een mailtje te sturen waarin je je interesse kenbaar maakt. Na het invullen van de overeenkomst en na ontvangst van je bijdrage kom je op onze gezamenlijke mailinglist.  Vervolgens ben je deelnemer met toegang tot alle andere deelnemers!

Hoe is coöp-it georganiseerd?

Coöp-it is een vereniging van zelfstandige IT-professionals. Het versterken van elkaar lukt alleen als wij elkaar kennen, van elkaar weten wat we (niet) kunnen, weten welke vragen beantwoord moeten worden, weten welke kansen er liggen en welke opdrachten uitgevoerd moeten worden. Communicatie is hierbij het sleutelwoord. Deze site ondersteunt dit proces zoveel mogelijk met technische hulpmiddelen.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s